ERFVERHAAL overname
De druk neemt toe bij de opvolger, een periode van overname, overlijden van ouders, het toetreden van nieuwe personen tot het gezin, zoals schoondochters en -zonen, het aangaan van een samenwerking, het verplaatsen van het bedrijf. Juist in deze omstandigheden is een goede communicatie tussen de betrokkenen een voorwaarde om deze tijd goed door te komen.
Barbara neemt het stokje over in het familiebedrijf, maar ook na de definitieve handtekeningen bij de notaris, voelt het niet echt alsof Barbara de touwtjes in handen heeft. haar ouders hebben moeite om het bedrijf los te laten. Als er adviseurs op het erf komen, is haar vader nog steeds degene die het gesprek wil voeren.
Barbara wil de strategie van het bedrijf rigoureus omgooien. De maatschappij is veranderd en Barbara wil het bedrijf anders leiden. Zij wil geen 80 uur in de week werken en kiest ervoor om anders leiding te geen aan de medewerkers. Leiderschap verandert in de jaren. Waar 30 jaar geleden het leiderschap meer hiërarchie kende en dominant was en de baas de bevelen gaf, is het anno nu anders.
Barbara vindt het lastig om ‘nee’ te zeggen tegen haar ouders en haar grenzen aan te geven. De ouders waren gewend om alle bedrijfsbeslissingen te neen en vinden het moeilijk om de controle uit handen te geven . Maar andere tijden vragen om een nieuwe soort leiderschap; het bedrijf moet immers meebewegen met een wereld die altijd in beweging is. Hier hoort ook een andere visie op leiderschap bij. Barbara wil dat haar medewerkers een proactief team zijn die met haar meedenken.
Barbara respecteert haar ouders “Je kunt en wilt niet om je ouders heen”. Het blijven je ouders en zij blijft de dochter”. Onduidelijkheid kan ertoe leiden dat iedereen zijn eigen weg gaat. Door heldere afspraken te maken, zorg je ervoor dat de neuzen dezelfde kant op staan en iedereen hetzelfde doel voor ogen heeft. Door een goed gesprek te blijven voeren, voorkomen Barbara, haar ouders en de broer en zussen misverstanden of onrealistische verwachtingen.
Bron:
“Zij die het Land dragen” is een boek van Gerry Kouwenhoven, Heleen van Loon, Marjolein van Woerkom & Teffany Kartopawiro. In de agrarische sector van vandaag werken duizenden vrouwen met passie, visie en doorzettingsvermogen. Ze leiden bedrijven, nemen strategische beslissingen, zetten duurzame innovaties in gang en vormen de ruggengraad van het familiebedrijf. Toch worden ze nog te vaak over het hoofd gezien, onderschat of buitengesloten. De indringende en hoopvolle essaybundel geeft een stem aan de vrouwen op het platteland. Aan dochters die bedrijven overnemen. Aan partners die ondernemen. Aan adviseurs, bestuurders en pioniers. Aan vrouwen die – ondanks vooroordelen en systeemdruk – bouwen aan een duurzame toekomst voor de landbouw.
Meld je aan voor een kennismakingsgesprek: https://www.boerenperspectiefoverijssel.nl/aanbod/
Neem vrijblijvend contact met ons op
"*" geeft vereiste velden aan